Dat is de centrale vraag die het ‘Haagse jongeren als wereldburgers’ actie-onderzoeksproject, uitgevoerd in samenwerking met De Haagse Hogeschool en het T.M.C. Asser Instituut, wil adresseren. Het project richt zich specifiek op Haagse jongeren tussen de 15 en 25 jaar in de Schildersbuurt en Moerwijk, evenals op twee scholen in Benoordenhout en Bezuidenhout. Het sluit nauw aan bij SDG 16 ‘Vrede, Recht en Sterke Publieke Instellingen’ van de Verenigde Naties, een doel waar Den Haag als internationale stad van vrede en recht voortdurend aan werkt.
Het project kent drie hoofdfasen. De eerste fase omvat hoofdzakelijk onderzoek, waarbij interviews en de Q-methode worden ingezet om de hoofdvraag te beantwoorden. De interviews vinden plaats in buurthuizen en scholen in Den Haag, afgenomen door studenten van De Haagse Hogeschool. De Q-methode, vaak gebruikt in psychologie en sociale wetenschappen, biedt een methodologie voor het evalueren van standpunten. Op deze manier kunnen we de opvattingen van zowel jongeren als beleidsmakers in Den Haag vergelijken.
In de tweede fase wordt een cursus georganiseerd door het T.M.C. Asser Instituut, gericht op onderhandelings- en gesprekstechnieken. Deze cursus is toegankelijk voor jongeren van scholen en buurthuizen in Den Haag. Daarnaast nemen jongeren deel aan georganiseerde bezoeken aan internationale organisaties, waaronder het Helsinki Committee, de Kinder- en Jongerenrechtswinkel, en de gemeente Den Haag.
De derde fase van het ‘Haagse jongeren als wereldburgers’ project behelst het organiseren, faciliteren en observeren van focusgroepdiscussies in scholen en buurthuizen in Den Haag. Deze discussies brengen jongeren, beleidsmakers en vertegenwoordigers uit het internationale veld samen om een vruchtbare dialoog te voeren over belangrijke kwesties.